Nuchtere training

Nieuws



Nuchtere training: nuttig of niet?


Er werd altijd gedacht dat duuratleten glycogeen nodig hebben om optimaal te presteren, toch toonde recent onderzoek dat er verschillende voordelen zijn wanneer er getraind wordt met een lage hoeveelheid spierglycogeen. In deze blogpost worden de functies van gevoede en nuchtere trainingen besproken en welke training wanneer moet gebruikt worden om je prestatie te optimaliseren.


Nuchtere training


Een nuchtere training houdt in dat er gesport wordt zonder brandstof, dit gebeurt meestal ‘s ochtends , voor er iets van eten opgenomen wordt. Onderzoek naar nuchter trainen heeft aangetoond dat het trainen met lage hoeveelheid spierglycogeen bepaalde voordelen voor duuratleten kan bieden, dit komt door de lage moleculaire aanpassingen in de spiercellen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat atleten hun lichaam kunnen trainen in vetverbranding, op die manier worden ze getraind om een reserve op te bouwen aan spierglycogeen. Dit kan een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van duurprestaties, wanneer je je spierglycogeen kan opsparen kan het helpen om vermoeidheid tegen te gaan.


Deze werking zal veel atleten motiveren om met nuchtere trainingen te beginnen. Toch is het belangrijk om te weten dat zo’n training enkel gedaan kan worden bij inspanningen van lage intensiteit. Spierglycogeen is en blijft belangrijk wanneer er een inspanning van hoge intensiteit moet geleverd worden, geen enkele intensieve training kan tot een goed einde gebracht worden wanneer je niet gegeten hebt. De maximale duur van een nuchtere training is 90 minuten, zo’n sessie doe je best niet meer dan 2-3 keer per week.


Gevoede training


Ook een gevoede training brengt verschillende voordelen met zich mee. Wanneer je je spieren goed bevoorraad en wanneer je je opslag aan spierglycogeen maximaliseert, zal het mogelijk zijn om trainingen van hoge intensiteit tot een goed einde te brengen. Er is een grote kans dat je een gevoede training comfortabeler zal ervaren, ook op een wedstrijddag is het veel realistischer. Op een wedstrijddag is het sowieso bijna onmogelijk om te starten met een lege maag. Desondanks het feit dat een nuchtere training verschillende voordelen heeft, blijft het belangrijk dat er gegeten wordt voor een intensieve training. Op die manier kan je de vergelijking maken met een wedstrijddag en kan je je trainingspotentieel maximaliseren. Wanneer je van plan bent om vroeg in de ochtend te trainen kan het een uitdaging zijn om extra vroeg op te staan en iets te eten. Het duurt vaak ook een tijdje voor het eten verteerd is, hierdoor kan het zijn dat sporten vlak na het eten voor ongemakken zorgt. Hierbij wordt het belangrijk dat je een lichtverteerbare maaltijd opneemt. Het gebruik van een recuperatieshake kan eveneens helpen maar is zeker niet aanbevolen zonder begeleiding van een diëtist.


Waarom zou ik het proberen?


Bij de overweging om een nuchtere training te proberen, zijn er een paar zaken die in overweging moeten genomen worden.


Het trainen met een lege maag is enkel geschikt voor sporters die goed getraind zijn en die op zoek zijn naar een nieuwe training stimulus. Wie nog steeds merkt dat er veel vooruitgang gemaakt wordt bij een gevoede training start best nog niet met nuchtere trainingen. Een gevoede training zal meer invloed hebben bij de beginnende sporter.


Het is ook belangrijk om te weten hoe je lichaam reageert op een nuchtere training, dit is iets wat verschilt van persoon tot persoon. Terwijl sommige mensen met gemak op een lege maag kunnen trainen, zijn er anderen die zich hierbij te vermoeid voelen waardoor het ook bij een inspanning van lage intensiteit onmogelijk is om goed te presteren. Wanneer dit fysisch of mentaal niet haalbaar is, probeer dan om een ontbijt te eten die hoog in proteïnen is, zoals een omelet. Op die manier geef je je lichaam wel brandstof, maar doordat het geen koolhydraten bevat zal het geen energie opleveren.


Houd toch altijd in het achterhoofd dat wanneer je te veel moeite ervaart bij het beoefenen van een nuchtere training dit waarschijnlijk niets voor jou is. Het is niet de bedoeling dat je je lichaam gaat forceren. In zo’n geval zal je gemakkelijker vooruitgang boeken, wanneer je goed bevoorraad bent.


Gepost op 25/03/2016




Copyright @ All Rights Reserved